Grønne tapas og samtalesalon på Dansk Gigthospital

Engelshøjgade 9A
6400 Sønderborg

Grønne tapas og samtalesalon på Dansk Gigthospital

Bliv klogere på parforholdet, når du lever med gigt

Få inspiration til parforholdet, når gigt er et vilkår. Og få hjælp til at tage dialogen om det, som er svært, når Dansk Gigthospital, Gigtforeningen og Lokalgruppen i Sønderborg inviterer på grønne tapas og samtalesalon om livet med gigt  - og hvordan du og din partner kan styrke jeres kommunikation og samliv.

Vi har inviteret en familie- og parterapeut og et ægtepar, som var tæt på at gå fra hinanden, efter 12 år med gigt. De fik hjælp til at blive sammen, og de deler ud af deres erfaringer på godt og ondt, når vi møder dem i samtalesalon med deres parterapeut. For det er ikke skamfuldt at bede om hjælp, når parforholdet knager. Det kan være nødvendigt, da det er en ny situation, som kan påvirke hele familien, når smerter og træthed tager til.

Sådan styrker du kommunikationen med din partner

Familie- og parterapeut Marlene Dara har fokus på, hvad smerter og træthed gør ved vores relationer til andre mennesker. Heldigvis er der meget, vi kan gøre for at få det bedre sammen. Vi starter med at kigge på, hvordan vi kan styrke kommunikationen med vores partner, og hvad vi kan gøre, når det hele går i hårdknude. For uanset om man har været sammen i 5 eller 50 år, kan der være ting som er svære at tale om på en god måde.

Når du er tæt på en med gigt

Jette Primdahl, der er professor i rehabilitering og ansat på Dansk Gigthospital, indleder aftenen med et oplæg om gigtens betydning for de pårørende og parforholdet. Og hun kommer med flere gode bud på, hvordan man som par kan støtte hinanden i at få gigten til at fylde mindre gennem blandt andet fysisk træning og nye måder at tænke og handle på.

Praktiske oplysninger

Arrangementet er gratis, men tilmelding er nødvendig af hensyn til forplejningen. Du behøver ikke være medlem af Gigtforeningen for at deltage, men arrangementet er målrettet mennesker med gigt og deres partnere.

Dato: Den 19. september 2024 kl. 19-21:00 med ankomst fra kl. 18:30, hvor der serveres tapas.

Adresse: Dansk Gigthospital, Engelshøjgade 9A, 6400 Sønderborg. Der er gratis parkering, og vi står klar til at vise vej fra hovedindgangen.

Læs mere om Gigtforeningens tilbud til pårørende her: https://www.gigtforeningen.dk/hjaelp-til-paaroerende/

Program

18:30-19:00: Ankomst og grønne tapas. Oplev vores boder, nyd lækre tapas og mød ansatte fra Gigtforeningen og Dansk Gigthospital.

19:00-19:15: Velkomst v. Kira Gilling Hansen og Annemette Juul Bladt

19:15-19:30: Oplæg om de pårørendes betydning - og hvordan man som par kan støtte hinanden v. forsker og professor i rehabilitering Jette Primdahl.

19:30-19:50: Sådan styrker du kommunikationen i parforholdet, når gigt er et vilkår v. familie- og parterapeut Marlene Dara

19:50-20:05: Pause med mulighed for at tanke forfriskninger og besøge boderne

20:05-20:25: Samtalesalon: At søge hjælp kan være grænseoverskridende. Derfor har vi i denne samtalesalon fokus på, hvad der fik ægteparret Iben og Claus til at søge hjælp, og hvad det har gjort for dem at være i parterapi.

20:25-20:50: Paneldebat med Marlene Dara og Jette Primdahl, som svarer på spørgsmål fra salen og brevkassen.

20:50-21:00: Vi siger tak for i aften og er klar i boderne, hvor vi udleverer gratis samtalekort og tilbud fra Gigtforeningen.

frivilligafdelingen@gigtforeningen.dk

frivilligafdelingen@gigtforeningen.dk