Myositis temadag

5500 Middelfart

Myositis temadag

Nyeste viden om Myositis

Kom og vær med til temadag om Myosit sygdomme.

Vi inviterer hermed til temadag med spændende oplæg ved nogle af de førende forskere inden for området.

Dagens spændende oplæg holdes således af den internationalt anerkendte forsker Louise Diederichsen, der til daglig er overlæge på Rigshospitalets Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme
samt Kasper Søltoft Larsen, Cand.med., ph.d.og klinisk lektor v. Forskningsenheden for Reumatologi på Odense Universitetshospital.

Vi er meget glade og stolte over, at de kommer og deler deres store viden med os. De vil både fortælle om sygdommen generelt og om sygdommens indvirkning på specifikke organer.
Se detaljeret program nedenfor..

Pårørende er velkomne!
Der er god plads, så tag gerne din ægtefælle, ven eller andre med, der kan have glæde af at høre om netop din diagnose.

Tid og sted
Lørdag d. 7. oktober kl. 11.00-16.30 i
Lillebælt Bowlingcenter, Færøvej 67, 5500 Middelfart.
Der er mulighed for ankomst og morgenkaffe fra kl. 10.

via nemtilmeld
Pris er 300 kr./400 kr. for henh. medlemmer/ikke medlemmer.
For dette får du de dygtige oplægsholdere og fuld forplejning hele dagen.

Hvis du har spørgsmål til det tilsendte, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte Frivilligafdelingen på tlf. 39 77 80 20.

Vi glæder os til at byde jer velkommen.
Mange venlige hilsner
Gigtforeningens frivilligafdeling.

Tider

10.00 – 10.55

Ankomst og formiddagskaffe

11.00 – 11.10

Velkomst

v. frivillige fra Myositis diagnosenetværk og Gigtforeningen

11.10 – 12.45

Idiopatiske inflammatoriske myopatier - kort Myosit - er en samlet betegnelse for flere forskellige undertyper af sygdomme, hvor fællestrækket er en betændelsestilstand, der primært rammer musklerne i en eller anden grad.

Symptomerne er først og fremmest muskelsvaghed, men derudover kan der også være påvirkning af andre organer som lunger, hud og led.

Behandlingen retter sig mod at slå betændelsen ned, hvilket gøres med immunhæmmende medicin, men også fysisk træning er en vigtig komponent i behandlingen.

v. Louise Diederichsen, der til daglig er overlæge på Rigshospitalets afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme.

12.45 – 13.45

Frokost

13.45 – 15.15

Myositis er den samlende betegnelse for en række bindevævssygdomme, der først og fremmest rammer musklerne. Afhængig af undertype kan der være påvirkning af andre organer eller væv herunder lungerne og hjertet.

Dette oplæg vil være fokuseret omkring undertyper der kan have indvirkning på hjertet og lungerne, samt på symptomer og håndtering af disse.

v. Kasper Søltoft Larsen, Cand.med., ph.d. og klinisk lektor v. Forskningsenheden for Reumatologi på Odense Universitetshospital.

15.15 – 15.45

Eftermiddagskaffe

15.45 – 16.30

Gigtforeningens tilbud til mennesker med gigt og Myositis