Bliv frivillig cykelvært

Høvejen 17
8940 Randers

Bliv frivillig cykelvært

Er du vores nye cykelvært?

Cykelvært-uddannelsen henvender sig til dig, der selv kan lide at cykle og har lyst til at cykle med en gruppe fra dit lokalområde.
Som cykelvært får du et stort lokalt netværk og bliver kernen i cykelgruppen. Det er dig, der planlægger ruten og kommunikerer med dine deltagerne.
Du bestemmer, hvor, hvornår og hvor langt I skal cykle. Som udgangspunkt cykler I én gang om ugen i cirka 1 time.
Den eneste præmis er, at turen tager hensyn til mennesker med en gigtsygdom, så alle kan følge med.

Du behøver ikke at have særlige forudsætninger for at blive cykelvært. Så længe du har lysten og motivationen til at cykle, og dele glæden ved det i fællesskab med andre i dit lokalsamfund.
Du kan både cykle på almindelig cykel og el-cykel, ligesom nogle af deltagerne måske også vil have elcykel.

På denne cykelvært-uddannelse bliver du klædt godt på til at planlægge turene, ligesom du får en god introduktion til sikkerhed og rollen som cykel-vært. Du bliver også introduceret til gigtsygdomme og de særlige hensyn i forhold til målgruppen. Det forventes ikke, at du kan svare på spørgsmål eller vejlede deltagerne omkring deres gigtproblematikker, men blot opnå indsigt i, hvad en gigtsygdom er og hvilke eventuelle hensyn der skal tages.
Uddannelsen foregår sammen med andre frivillige cykelværter og du bliver inviteret til at være en del af et cykelvært-netværk, hvor du løbende får sparring og opbakning fra os i Gigtforeningen og andre cykel-værter.

Uddannelsen løber over to fyraftensmøder.
Det første møde er et online møde, hvor du bliver klædt på med al teorien og møder de andre cykelværter. Her bliver rig mulighed for dialog, erfaringsudveksling og spørgsmål.
På møde nummer to mødes vi fysisk og introducerer til 'cykelværksted' og cykler en tur sammen, hvor du bliver klædt på til at cykle med en gruppe.
Du har mulighed for at låne en cykel, hvis du ikke har mulighed for at medbringe din egen.

Datoer for uddannelsen er:
Online: onsdag d. 24 maj kl. 17-19 (du modtager et link til mødet ugen før)
Fysisk møde: tirsdag den 6. juni i Randers kl. 17-19.30
Du får dækket udgifter til transport til og fra uddannelsen.
sig til, hvis du har behov for at låne en cykel.

Som frivillig får du en bluse og trænerjakke, når du starter dit hold. Holdet skal cykle i en af de 5 tilknyttede kommuner: Randers, Syddjurs, Skanderborg, Aarhus eller Odder Kommune.

sundeseniorer@gigtforeningen.dk

sundeseniorer@gigtforeningen.dk